07 března 2018

Jak pomáhá obsahový marketing?

Budování značky, to je příběh se vším všudy. Na začátku je váš nápad, kterému dáváte konkrétní podobu. Pracujete na něm ve dne v noci. Výrobek nebo službu chcete pochopitelně prodat. A mít zákazníky, kteří se k vám vrátí. Jak vám pomůže obsahový marketing? A v jaké fázi komunikace ho nejvíc potřebujete?

Už asi nikdy nepřijdeme na to, kdo vyprávěl první příběh a co bylo jeho obsahem. Pravděpodobně měl ale skryté poselství. Objevilo se v něm nějaké drama. Na jeho konci bylo vyvrcholení. Možná odpověď na nějakou palčivou otázku. Mimochodem, základní otázky nás provázejí po celé generace. A stejně ještě nevznikl příběh, který by na ně dal uspokojivou odpověď. Ptáme se po smyslu života, hledáme štěstí, lásku, peníze, úspěch, bojujeme se zlem ve prospěch dobra. Zápletky příběhů se točí kolem těchto témat.

Příběh obsahového marketingu

Vše má svůj příběh. I klávesnice, na kterou teď ťukám nový text. I notýsek, do kterého si zapisuju nápady. Konec konců i obsahový marketing. Zrovna teď je trendy. Všichni se jím ohánějí, všichni o něm mluví. Pravda je, že je účinný a funguje – v dlouhodobé perspektivě. Je to dlouhodobý marketingový nástroj, který vyžaduje péči a správné používání. Je to s ním jako s každým jiným nástrojem. Aby přinesl sladké ovoce (objednávky a vracející se zákazníky), musíme se ho naučit správně používat.

Mnoha firmám obsahový marketing funguje. Jsou to silné korporátní značky, jako třeba Coca-cola, ale i drobní živnostníci, kteří často vypráví svůj vlastní příběh. Ačkoli si příběhy vyprávíme celá staletí, za otce zakladatele obsahového marketingu je považovaný Joe Polizzi, který o konceptu obsahového marketingu začal otevřeně hovořit před více než patnácti lety.

Jenže obsahový marketing využívaly silné značky mnohem dřív. Dnes jsou populární firemní magazíny, blogy nebo aspoň newslettery. Psaným slovem začala se svými zákazníky komunikovat už v roce 1895 společnost John Deere, která vydávala tištěný zákaznický magazín The Furrow. Byl úspěšný. A tak následovaly firemní magazíny dalších velkých společností. Velmi chytrým tahem byl Michelinův průvodce, který spatřil světlo světa v roce 1900 a motoristům radil, kde se na cestách najíst a ubytovat.

Jak využít obsahový marketing ve svůj prospěch

Dnes nemusíte vydávat tištěné médium. Stačí psát firemní blog. Sdílet na facebooku momentky ze života firmy. Oslovit své zákazníky přes emaily. Objevit se v citaci v novinovém článku. Můžete natáčet videa a sdílet je na sociálních sítích. Každý podobný výstup je jako článek skládačky, která vytváří obsahový marketing a buduje vaše jméno.

Nákupní cyklus zákazníků znáte. Tak jen pro připomenutí.

  • Potřeba – zákazník řeší nějaký problém nebo potřebu, třeba si chce koupit novou sedačku.
  • Zvažování – zákazník hodnotí různé možnosti, které vedou k vyřešení jeho problému.
  • Nákup – zákazník objednává zboží, nejlépe ve vašem obchodě.

Někdy se do nákupního cyklu zahrnuje i vyvolání potřeby u zákazníka (především, když uvádíte nový produkt, je třeba vysvětlovat, proč by ho zákazník měl potřebovat – velmi dobře tuto část zvládá například Apple).

Důležité je, že ve všech těchto fázích vám obsahový marketing, pokud ho děláte dobře, pomáhá!

Příklad je za všechny teorie. Zůstaňme u sedaček. Každý si dřív nebo později koupí sedačku. Je to poměrně velká investice. Člověk bude dlouho zvažovat, než si ji objedná. Celé hodiny si bude pročítat magazíny o bydlení, listovat si online fotogaleriemi, pročítat si recenze. Kdo z prodejců bude mít dobře zpracovaný obsahový marketing v této fázi, bude ve výhodě.

Můžete psát o tom, jak sedačku vybrat, jaké jsou trendy, doplňovat články fotografiemi. Jinak řečeno, být za experty při výběru té nejlepší sedačky! Při hledání konkrétní sedačky už bude člověk svůj výběr zužovat – zaujala ho ta krásná žlutá sedačka a přesně tu bude hledat! Třeba u vás na e-shopu, pokud máte dobře zpracovaný popisek, přijde k vám. A než odešle objednávku, bude porovnávat ceny na srovnávačích cen.

Pravda, s cenou vám obsahový marketing příliš nepomůže, ale co když jste se mezitím stali svému čtenáři natolik sympatičtí, že se k vám vrátí, i když jste o pětistovku dražší, třeba proto, že mu dáte zdarma knihu, kterou si na sedačce pohodlně přečte? Nebo mu prostě jen pošlete hezky napsaný e-mail?

Budovat obsah, být expertem

Vytvářet obsah je dlouhodobá strategie. Jen těžko vás lidé budou po vydání jednoho článku považovat za experta na sedačky. Pište s láskou. Piště pravdu. Ověřujte si informace. Přinášejte něco nového. Publikujte pravidelně. Když nemáte čas, raději se do obsahového marketingu nepouštějte. A pokud opravdu chcete, pusťte se do toho. Vyplatí se vám to!

  • Začněte u svého webu. Projděte si své texty s odstupem. Co na nich říkáte svým zákazníkům? Jak vyznívají? Potřebují učesat, doplnit, osekat, aktualizovat? Téměř vždy je co zlepšovat.
  • Buďte aktuální. Není nic horšího než sekce „Aktuality“ datovaná rokem 2012. Buď ji zrušte, přejmenujte, nebo pište!
  • Tvořte firemní blog. Je to skvělý nástroj, jak být vidět, budovat si jméno a zlepšovat pozice ve vyhledávačích.
  • Komunikujte s novináři. Jsou kapitoly vašeho příběhu, které je zaujmou. Napište dobrou tiskovou zprávu. Nebo si ji nechte napsat u obsahové agentury.
  • Buďte hodní na své zákazníky! Komunikujte s nimi vstřícně. Hezky je oslovujte. Děkujte. Je to až úsměvně jednoduché.
  • Dávejte lidem odpovědi na to, co je skutečně zajímá! Ano, každý z nás si myslí, že to ví. Ale analýza klíčových slov často ukáže, že lidé hledají docela jiná slovní spojení, než na která marketéři texty píšou.

Obsahový marketing je funkční nástroj. Potřebuje jen dvě důležité věci: opravdu hodně kvalitní obsah a čas.

Jste rozhodnuti, že ho chcete? Zavolejte nám – jako obsahová agentura vám pomůžeme s tvorbou textu na všech frontách – od blogu přes popisek na e-shopu, texty na webu až po tiskovou zprávu.

Autorkou článku je Jana Poncarová. Foto: pixabay.com

Žádné komentáře

no