Odvážili jste se udělat ten krok a stát se sami sebou. Podnikáte. Spustili jste webové stránky, zaplatili si reklamu v místním plátku. Radujete se, když zákazník přijde na doporučení. Jenže svět je vrtkavý a na svém PR byste měli pracovat neustále. Stačí drobnosti. Podívejte se na 5 tipů, které fungují téměř zadarmo.

Vše totiž něco stojí. Minimálně váš čas. Zatímco velké firmy si najímají PR manažery a reklamní agentury, vy jste jako živnostník sám sobě šéfem, účetním i PR pracovníkem. Začnete tím, že budete na svůj projekt myslet, hýčkat ho a budete mu věřit.

Co je to PR?

Public Relations je budování vztahu s veřejností – s vašimi zákazníky. Jedna z definic PR říká, že jde o činnost, která je vytvářena záměrně, plánovaně a dlouhodobě a podporuje pochopení mezi organizací (například vaší firmou) a veřejností. Jinak řečeno, PR vytváří váš obraz na veřejnosti. Záleží proto na tom, jak komunikujete – co, jak a kde říkáte.

Nástroje PR se v poslední době proměnily společně s tím, jak se stále více rozvíjí svět na sociálních sítích. Prostřednictvím facebookové stránky můžete oslovit snadno a efektivně spousta lidí, pokud zvolíte správnou strategii.

K nástrojům PR patří například

  • PR články (placené články o vaší firmě v online nebo tištěných magazínech).
  • Tiskové zprávy (rozesílané médiím k využití – tisku, zveřejnění).
  • Sociální sítě (Facebook, Twitter, Linkedin, Instagram).
  • Tiskové konference (pořádané např. k prezentaci nového produktu, služby apod.).
  • Sponzorství a další společenské nebo ekologické aktivity.

Cílem PR je ukázat, že vaše firma je skvělá, jedinečná, žije, komunikuje, rozvíjí se a prospívá společnosti. No jo, ale jak to udělat, když jste “jen” živnostník? Na čem postavit své PR, když nemáte bokem desetitisíce korun, abyste si zaplatili PR manažera a investovali do PR článků, které možná stejně nikdo číst nebude?

Jděte na PR pro živnostníky chytře!

Vyprávějte svůj příběh

Vaše firma jste vy. Už to, že stojíte na vlastních nohou stojí za vyprávění. Příběh je dnes tím, co táhne. Odkryjte kus svého životního příběhu svým klientům. Ukažte, kdo jste, kam jdete a jaké jsou vaše záměry. Vyrábíte domácí marmelády z plodů od místních zemědělců? Vyprávějte to – na svých webových stránkách, při prodeji na farmářských trzích, na Facebooku. Začala jste podnikat po rozvodu, v období, kdy jste byla na konci sil? Řekněte to svým klientům. Lidé hledají za výrobkem konkrétního člověka. Příkladem dobrého osobního PR je třeba Marmeládová královna.

  • Poznejte sami sebe.
  • Vyprávějte svůj příběh.
  • Buďte dostatečně sebevědomí.

Buďte online

Budujte své PR na sociálních sítích a využívejte všech výdobytků moderních technologií. Máte kavárnu a pečete dorty? Hned je nafoťte a nalákejte lidi na Facebooku. Dnes vítězí dobré produktové fotografie doplněné krátkým příběhem. (Ano, jsme zase u těch příběhů!). Napište k tomu malinovému dortu, že je upečený podle receptu od babičky a jsou v něm maliny od pana Františka, zahradníka z nedaleké vesnice. Vytvořte ke každému produktu malý kousek příběhu, který poskládáte do skládanky své velké úspěšné story.

  • Myslete na svůj produkt.
  • Foťte a komunikujte.
  • Sdílejte firemní každodennost.

Spolupracujte s blogery

Jak dostat svůj produkt nebo službu na stránky blogerů? Oslovte je! Samozřejmě si vyberte blogery ze své oblasti. Jestli prodáváte zahradní náčiní, nechte je otestovat blogerem, který píše o pěstování zeleniny. Když prodáváte módní doplňky, oslovte módní blogerky. Vybírejte ale pečlivě. Blog chvíli sledujte, zajímejte se o návštěvnost a reakce čtenářů. A co si za to bloger řekne? Většinou tenhle vztah funguje na barterovém obchodě. Bloger si vybere produkt, vyzkouší ho a napíše recenzi.

  • Udělejte si seznam tematických blogů.
  • Oslovte a otestujte blogery.
  • Budujte s blogery dlouhodobý vztah.

Aktualizujte texty na webu

Jak se prezentujete na webových stránkách? Říkáte svým klientům opravdu to, co myslíte? Prezentujete svoji službu jasně, přirozeným a přímým jazykem? Hovořte se svými zákazníky jazykem, kterému rozumí. Jako živnostník se nemusíte schovávat za korporátní pojmy. Aktualizujte údaje na webových stránkách, doplňujte recenze, fotografie. Pište vlastní blog, kde poodkryjete zákulisí své výroby nebo služeb.

  • Podívejte se na své texty na webu s odstupem.
  • Revize textů u copywritera představuje nenáročnou investici.
  • Budujte si pomocí vlastního blogu jméno odborníka.

Buďte autentičtí

Na nic si nehrajte. Postavte svoji službu nebo produkt na kvalitě, slušnosti, otevřenosti. Řekněte, kdo opravdu jste a co děláte. Není třeba skrývat se před světem za nic neříkající pojmy. Vaše jméno a vaše práce bude tím nejlepším PR, které s vámi poroste.

  • Ujasněte si své cíle, vize a záměry.
  • Buďte upřímní sami k sobě a svým klientům.
  • Stůjte si za svými hodnotami.

Máte jako živnostník hodně práce a nemáte na PR čas? PR agentura SIDI Media se specializuje na PR pro živnostníky a pomůže vám napsat váš úspěšný příběh!